מאמרים
גיוס עובדים
זכויות עובדים
חיפוש עבודה
חשיבה חיובית
יומנו של מובטל
יזמות
כספים ופיננסים
מבחן גרפולוגי
מנהיגות
מקום עבודה
ניהול עובדים
עבודה בחו"ל
קורות חיים
קריירה
ראיונות עבודה
תורה פרנסה ויהדות
פרסום
   איך לשרוד בג'ונגל העסקים הפוסט-מודרני
לחץ להגדלה
חד הדימויים הרווחיים של עולם העסקים הוא הג'ונגל. בעידן הפרה-היסטורי פיתח המין האנושי מנגנון תגובה אוטומטי, המצוי בגזע המוח, במטרה לשרוד. מנגנון זה מגביר את קצב הנשימה והלב, מעלה את לחץ הדם...

מאת: עפר אשכנזי
פורסם: 17/06/08 00:00

איך לשרוד בג'ונגל העסקים הפוסט-מודרני

אחד הדימויים הרווחיים של עולם העסקים הוא הג'ונגל. בעידן הפרה-היסטורי פיתח המין האנושי מנגנון תגובה אוטומטי, המצוי בגזע המוח, במטרה לשרוד. מנגנון זה מגביר את קצב הנשימה והלב, מעלה את לחץ הדם, מגביר הפרשת זיעה, מזרים דם לגפיים, מעלה מתח שרירים ומפעיל תגובות נוספות, אשר כולן נועדו לשפר את יכולת ההישרדות שלנו בהתקפה או במנוסה. מעניין לגלות, כי כל אותן תגובות היסטוריות והיסטריות מתעוררות בנו גם בג'ונגל של עולם העסקים, שעה שאנו מנהלים מו"מ, שיחת מכירה, ראיון עבודה, מבחן, פרזנטציה, ויכוח בין אישי, או פעילויות אחרות. זאת, אף שמבחינה אובייקטיווית אין בפעילויות אלו איום קיומי כלשהו על הישרדותנו.

במקרים אלה אנו עסוקים בדמיונות באשליות, בין אם במודע ובין אם לא במודע, כאילו אנו ניצבים בפני איום קיומי. עצם הפנטסיה על האיום הקיומי היא שמפעילה את המנגנון האוטומטי ואת תגובות הלחץ. התוצאה של תהליך טבעי זה, היא שאנו מתקשים להישאר חדים וצלולים במהלך אירוע מלחיץ. במקום זאת, גופנו דרוך ומוכן לברוח במהירות הבזק הרחק מהמשרד שבו אנו נמצאים.

במצבים כאלה, הכרה של מצבי הלחץ אליהם אתה רגיש, ועולם הערכים אשר מפעיל ומתדלק מצבי לחץ אלו - כמו גם הפנמה של תגובות הלחץ האופייניות - הינם תנאי ראשון לניתוב תחושות הלחץ לדרך של פעולה הישגית. כהיערכות והכנה להתמודדות עם מצבים אלה, שלבטח תפגוש בהם בחייך, נסה ליישם את שני התרגילים הבאים:

"ספירת הצלחות יומית"

- בתרגיל זה, אשר יעילותו מוכחת במחקרים מדעיים, ספור מדי ערב ומדי בוקר חוויות מוצלחות שחווית במהלך היום, ובדרך זו תגביר את תחושת הערך העצמי והביטחון עצמי שלך. תרגול ספירת הצלחות לאורך זמן תורם לפיתוח הצלחה בתחום המקצועי והלימודי, מגביר אופטימיות ושמחת חיים, ואף מדכא כאבים פיזיים ומחלות. חשוב להדגיש, כי אין צורך לעשות מאמץ ולחפש הצלחות בקנה מידה גדול. הוכח, כי אימון זה יעיל, בין אם רשימת ההצלחות מכילה תחושות "גדולות" של הצלחה, ובין אם הרשימה כוללת תחושות הצלחה "צנועות" ואישיות בלבד.

כלי יעיל נוסף הוא "שינון משפט מיקוד". כלי זה נועד למיקוד ההערכה עצמית שלך, לעומת מחשבות הרסניות של ביקורת וחיפוש אשמים. כולנו, במידה כזו או אחרת, נוקטים בגישה של צליבה עצמית וחיפוש אשמים, ומשתמשים בביטויים או בתיאורים שליליים ובמחשבות, אשר במקרים רבים מפעילות את מערכת תגובות ההישרדות האוטומטית.

במשפט המיקוד האישי שלי, אני בוחר להגדיר את עצמי כמאמן עסקי ואישי מעולה. בכך, אני משדרג את מחשבות הביקורת וההלקאה העצמית שלי. כל זאת, מבלי להתעלם מנקודות החולשה שאותן אני מעוניין לשפר. אני מזמין אתכם לבחור לעצמכם משפט מלא בהערכה עצמית ולשנן אותו מדי יום, בכל פעם שעולה בכם מחשבה של ביקורת עצמית. מניסיוני, אני מוצא כי האתגר העיקרי אצל המתאמן הוא בחירת משפט שיהיה שלם איתו ושיאמין בו.

מרבית שגיאותינו בחיים, מקורן בכך שאנו מרגישים בזמן שעלינו לחשוב, וחושבים בזמן שעלינו להרגיש. האימון מאפשר שיקוף של זוויות מבט שונות על תגובתנו הרגשית לאירועים המרכיבים את שגרת חיינו ומדבר בגובה העיניים, מתוך הבנה למציאות האישית של כל מתאמן ומתאמנת. האימון משדרג הלכה למעשה את מערך תגובות ההישרדות שלנו, ומתאים אותן לג'ונגל העסקי-ניהולי הפוסט מודרני.

 

עפר אשכנזי, עו"ד

מאמן כושר מנטלי

www.kosher-mentally.com

   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודי תעודה מטפלת פיתוח אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net