מאמרים
גיוס עובדים
זכויות עובדים
חיפוש עבודה
חשיבה חיובית
יומנו של מובטל
יזמות
כספים ופיננסים
מבחן גרפולוגי
מנהיגות
מקום עבודה
ניהול עובדים
עבודה בחו"ל
קורות חיים
קריירה
ראיונות עבודה
תורה פרנסה ויהדות
פרסום
   "נא למלא בכתב יד"
לחץ להגדלה
בשאלונים אישיים לקבלת מועמדים של חברות רבות, מצוין: "נא למלא בכתב יד ברור ומסודר". הנחיה זו, לו ניתנה לציות, עלולה להכשיל ניתוח גרפולוגי. "למזלו" של הגרפולוג, הנחיה זו כמעט אינה ניתנת להגשמה.

מאת: אבי ויס
פורסם: 06/08/07 01:38

דף חדש 1

"נא למלא בכתב יד"

בשאלונים אישיים לקבלת מועמדים של חברות רבות, מצוין: "נא למלא בכתב יד ברור ומסודר". הנחיה זו, לו ניתנה לציות, עלולה להכשיל ניתוח גרפולוגי. "למזלו" של הגרפולוג, הנחיה זו כמעט אינה ניתנת להגשמה.

לאחר כמה מילים, משפטים, או שורות, מבטא כתב היד שלנו את אישיותנו. המאמץ לכתוב "באופן ברור ומסודר" ,שלא כדרכנו, מוכשל על ידי מערכת גורמים שאין לנו שליטה עליהן.

כתב יד לא קריא  

כתב יד לא קריא, הוא תוצאה של שתי תופעות: 

האחת, תוספות, "השבחות" ו"שיפורים" צורות כתב המתוספות לאות הבסיסית, באופן היוצר מימד שונה מהנורמטיבי והמקובל. 

השנייה השמטות והחסרה של מרכיבי אות בדרך של צמצום והפשטה. בשני המקרים,נוצר ביטוי אישי חורג מהנורמה, המקשה על הקריאה.

תוספות ושיפורים הם תופעות, שבסיסן בד"כ בעולם הדחפים והדמיון. הם עשויים לבטא יצירתיות, אינדיבידואליזם ואי קבלה והשלמה עם הקיים. במקרים רבים, יש בהם משום הסטה מהעיקר. נקודת המוצא שלהם עשויה להיות געש, תסיסה פנימית, דחף הבעה ולעיתים, פעלתנות בלתי מנותבת ובלתי מרוכזת.

כתבי יד לא קריאים מסוג זה (דוגמה א) יתייחסו, במקרים רבים, לטיפוסים מקוריים, ובלתי שגרתיים. כתב יד כזה עלול לבטא חוסר התחשבות. המימד האישי המודגש עלול להביע, בין היתר, חוסר השלמה וקשיי הסתגלות למקובל.

תוספות, בעיקר בכתבי יד מהירים, עלולות לבטא אימפולסיביות, בהילות, חיפזון ואגב כך - קושי לקבל דרישות ומגבלות, או לשתף פעולה.

השמטות עשויות להצביע, במקרים רבים, על פוטנציאל שכלי גבוה. (דוגמה ב). 

יש בהן פניה אל המהות, עיקר האות, המילה והמסר שמאחריה. בכתבי יד מהירים, הן מרמזות לעיתים על רמת מתח גבוהה. הכותב שרוי במאבק בין פעלתנות, התקדמות - פועל יוצא של שאפתנותו ודחפיו  ובין המאמץ לביקורת עצמית. העט הכותב אינו נע באופן חופשי. והתוצאה, צורות ואותיות "מקופחות". במקרים מסוימים, נוהג הכותב "ערפול מכוון". הוא יוצר חוסר קריאות, המבטא את כוונתו להימנע מ"להתחייב" על עמדותיו ודעותיו. המסרים שלו הם בלתי מוגדרים  באופן מגמתי.  לעיתים, הקושי של הבנת הכתוב הינו במקורו של הקורא, יותר מאשר אצל הכותב. תהליך הכתיבה הוא ביטוי לתקשורת בין אישית. יתכן, שקורא מסוים יתייחס לדוגמת כתב מסוימת כבלתי קריאה לחלוטין, בעוד שחברו יטען שאין שום קושי בהבנת הנקרא. מכאן, שקורא בעל דמיון, כושר הפשטה ויכולת אסוציאטיבית, יצליח במקום שקורא אחר נכשל. 

במקצת מארצות אירופה נהוגה עד היום "כתיבה תמה". תלמידים בכיתות הנמוכות נדרשים להגיע למצב של אחידות והקפדה על תקן מוסכם של כתיבה. לימוד "כתיבה תמה" משפר אמנם  את קריאות הכתב בגילאים נמוכים. ככל שהכותב מתבגר, כך גובר המימד האינדיבידואליסט, השונה.  כותב המשמר "כתיבה תמה" בגיל מאוחר, הוא בד"כ, קונפורמי, פועל באופן מקובל ולחילופין,  ניחן בפחות מקוריות ויצירתיות. 

יש להניח, כי אם היו מלמדים "כתיבה תמה" בישראל היה לדבר השפעה על רמת האינדיבידואליזם הגבוהה אליה נוטים בני הנוער שלנו. אפשר היה לצפות לתלמידים "ממושמעים" ו"מיושבים" יותר. מאידך, היה בכך כדי לפגום בכושר ההמצאה ויכולת האלתור. היחס בין כתב היד לאישיות, הוא של סיבה ומסובב.

כשם שכתב היד מבטא אישיות, כך ניתן, בצורה מוגבלת, להשפיע על עיצוב האישיות על ידי תרגול של מהלכי כתיבה.

כתיבה "ברורה" אינה מהווה תמיד יתרון. לעיתים (דוגמה ג), מושגת בהירות הכתיבה בדרך של מאבק, העלולה להצביע על קשיים נפשיים. (כתבי יד של חולים פסיכוטיים, נוטים במקרים מסוימים להיות ברורים ומוגדרים מהרגיל).

לכן, כתב יד לא ברור אינו מצביע בהכרח על איכותו של עובד ומידת התאמתו לצרכיך.

(נתקלתי בכתבי יד לא מעטים של מנהלי חשבונות מעולים, אשר כתב ידם קשה לקריאה).

 אין לאשר, או לפסול, מועמד על פי הקריטריון של דיוק, או "יופי" בכתב.

 

 

אבי ויס-גרפולוגיה מנהלית בע"מ    הנוף 9 –סביון  .

ת.ד 101 סביון   56915

www.avi-weiss.co.il

weiss@inter.net.il

טל:   035355646

פקס: 035351410

 

   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודי תעודה מטפלת פיתוח אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net