מאמרים
גיוס עובדים
זכויות עובדים
חיפוש עבודה
חשיבה חיובית
יומנו של מובטל
יזמות
כספים ופיננסים
מבחן גרפולוגי
מנהיגות
מקום עבודה
ניהול עובדים
עבודה בחו"ל
קורות חיים
קריירה
ראיונות עבודה
תורה פרנסה ויהדות
פרסום
   מאקדמיה לקריירה
לחץ להגדלה
המעבר מעולם האקדמיה לשוק העבודה הוא צעד משמעותי ביותר, המשפיע על כל חיינו הבוגרים. אמנם המעבר מעולם לא נחשב למיידי ופשוט, אולם בשנים האחרונות המורכבות הולכת וגדלה עכב שינויים מפליגים המתרחשים הן בעולם האקדמיה, והן בשוק העבודה...

מאת: יריב אליאב
פורסם: 14/03/10 14:41

 מאקדמיה לקריירה

המעבר מעולם האקדמיה לשוק העבודה הוא צעד משמעותי ביותר, המשפיע על כל חיינו הבוגרים. אמנם המעבר מעולם לא נחשב למיידי ופשוט, אולם בשנים האחרונות המורכבות הולכת וגדלה עכב שינויים מפליגים המתרחשים הן בעולם האקדמיה, והן בשוק העבודה. נסקור רק חלק קטן מהגורמים המשפיעים :

  • בניגוד לעבר, המקצוע הנלמד או חוג ההשכלה אינו מכוון את הבוגר לתפקיד מסוים. נדרש שלב נוסף בבחירה ובהחלטה גם לאחר רכישת המקצוע. אם למשל למדת הנדסה, אתה צריך גם להחליט האם אתה רוצה להיות מהנדס פיתוח, בדיקות, מערכת, ואולי בכלל לעבוד במכירות ובשיווק החברה.

  • הגידול הרב במספר מוסדות ההשכלה הגבוהה בארץ ע"י התפתחות המכללות הביאה לגידול עצום במספר הבוגרים, והגבירה מאד את התחרות על כל מישרה. במקצועות מסוימים ( עורכי דין למשל) ברור לכולם שהאקדמיה מכשירה מעל ומעבר לקיבולת השוק.

  • שוק העבודה לעומת זאת, אינו מעניק את הביטחון שהעניק בעבר לעובדים. אם בעבר חשבנו שכניסה לארגון פתרה את כל בעיות התעסוקה שלנו ומכאן ואילך הארגון יאמץ ויקדם אותנו, הרי שהיום זה לא קורה. התחרות הכלכלית הגבוהה מאלצת את הארגונים לשינויים תכופים הכוללים תחלופת עובדים גבוהה. בוגר אקדמיה צריך לקחת נתון זה בחשבון בתכנון ארוך טווח של קריירה , ופיתוח הערך המוסף האישי שלו ללא תלות בארגון.

  • מקצועות ותפקידים חדשים צצים כל הזמן על רקע של שינויים טכנולוגיים , חברתיים וכלכליים. הנה כמה תפקידים חדשים מעולם האינטרנט , שלא היו קיימים אפילו לפני שנתיים שלוש : משווק במדיה חברתית, מנהל פורום, מומחה בטכניקות חיפוש ועוד ועוד..

המאמר מתבסס על סדנא אימונית ייחודית המלווה את הסטודנט בסיום לימודיו בתהליך המאתגר של המעבר מעולם האקדמיה לעולם הקריירה, ועל אימונים יחידניים רבים שבוצעו בנושא. אנחנו מאמינים שתהליך האימון הוא כלי יעיל מאד אולם נדרשת עבודה משותפת קשה ומאומצת להגיע לתוצאות. גיבשנו מספר עקרונות עבודה אשר מבטיחים תוצאות :

אחריות אישית של המתאמן : אין ספק שעקרון זה הוא המשמעותי ביותר להצלחת האימון. אחריות אישית מתבטאת באימון בדרכים רבות : הגעה בזמן לאימון, ביצוע המשימות המוסכמות, ייזום פתרונות, והפגנת מחויבות אמיתית לתוצאות. אם המתאמן אינו מפנים את אחריותו האישית לתהליך, סיכוייו להצליח הם מצטמצמים ונשארים בידי הגורל, המזל או ה"פרוטקציה" . במקרים אלו אנו משקפים את המצב למתאמן, ובמקרים קיצוניים אפילו ממליצים להפסיק את האימון. כאשר המתאמן לוקח אחריות ומפסיק לספר סיפורים- המצב קשה, אין לי ניסיון... הסיכוי שלו להישתלב בצורה ראוייה בשוק העבודה עולה פלאים.

הגדרת מטרות ברורה : השלבים הראשונים בתהליך האימון מוקדשים לקביעת מטרות ברורות וניתנות למדידה. אנחנו מאמינים שככל שנחדד את המטרה, אנחנו נמקד את האימון ונגביר את סיכויי ההצלחה. אנחנו בודקים ביחד עם המתאמן מה היא המטרה שלו- האם זו מציאת עבודה מיידית, צבירת ניסיון, פרנסה, או תכנון קריירה לטווח ארוך? לכל מטרה יש מסלול שונה. כאשר המתאמן מחליט על כיוונים ברורים ניתן לבצע אימון ממוקד יותר – למשל מתאמן המועמד לתפקיד משאבי אנוש יתמקד בהצגת כישורים ותכנות המתאימות למשרה המבוקשת.

דרכי פעולה חדשות ולמידה : עיקרו של תהליך האימון הוא הפעולה ,והסקת המסקנות ממנה. בכל תהליך אימוני מפתחים מחדש את הדרכים אשר בעזרתם המתאמן יוכל להגיע למטרותיו. דרך הפעולה החדשה מתגבשת מכלל ניסיון החיים המשותף, עולם הצרכים של המתאמן, סיכויי ההצלחה והכישלון , כאשר ההחלטה הסופית היא תמיד באחריות המתאמן. לאחר שהמתאמן בצע את המשימה מקיימים דיון שמטרתו לבדוק האם הפעולה השיגה את המטרה, וכיצד היא מקדמת את המתאמן בהמשך הדרך. למשל, לאחר ראיון עבודה, אנחנו בודקים יחד עם המתאמן, מה עבד, מה לא, וכיצד ניתן לשפר לפעם הבאה..

הכלי האימוני מאפשר תהליך אמיתי של פתיחת טווח הסתכלות רחב, ומציאת תוכנית הפעולה המתאימה באופן אישי. באמצעות שימוש בעקרונות אלו אנו בונים תוכנית אימון המתאימה לשלבי המעבר מאקדמיה לקריירה :

  • בניית חזון קריירה אישי – חזון הקריירה האישי בנוי משני רבדים : הרובד הראשון מקיף את התיאור של הקריירה מבחינת תיאור התפקיד המבוקש, והרובד השני את גורמי הגדרת הסביבה הארגונית. בגורמי התפקיד אנחנו בודקים עם המתאמן מה הם הערכים המשמעותיים בקריירה האישית העתידית שלו . דוגמאות לערכים אלו יכולים להיות : הגשמה מקצועית, התקדמות ניהולית, אתגר, עניין, גיוון תחום מקצועי ספציפי מעניין, שירות.... הרובד השני מייצג את הסביבה הארגונית שבה העובד מעוניין לעבוד וכן את התגמול המבוקש. מתאמנים יכולים לתאר את הסביבה הארגונית המבוקשת שלהם כחברת סטארט -אפ תזזיתית, משרד צעיר ויוקרתי, עסק עצמאי מהבית , ארגון גדול עם סניפים, ואולי ארגון ציבורי עם ביטחון. המטרה היא לגבש ביחד עם המתאמן חזון קריירה שילווה אותם בשנים הקרובות, וייצג בצורה נאמנה את השאיפות שלהם.

  • חקר שוק – לאחר שגיבשנו את החזון הניהולי , אנחנו שולחים את המתאמן לחקור את שוק העבודה. החקירה מתבצעת באמצעות כל האמצעים שהם יכולים לחשוב עליהם . מכרים וחברים, מרצים מהאקדמיה, ירידים של שוק העבודה וכמובן באמצעות הרשת והעיתונים. המטרה היא לבדוק אילו תפקידים מתאימים מחברים בין החזון הניהולי שלהם לבין שוק העבודה. כאן המקום לציין שאנחנו מדגישים בפני המתאמן שהחזון מיועד לשנים הקרובות , והוא לא מיידי, אולם חקר השוק מאפשר לנו לעשות את הצעדים הראשונים הנכונים שיובילו אותו לכיוון שבו בחר .

  • בניית מיתוג הון אנושי- לאחר שבחננו את השאיפות האישיות , מיפינו באמצעות חקר השוק את הצעדים הראשונים המיועדים להוביל אותנו לשם – אנחנו חוזרים לחקור את היכולות האישיות, ואנחנו מזהים מה הם הנכסים המקצועיים והאישיים שהמתאמן מביא לעולם העבודה ולכיוון שהוא בחר . בשלב השני אנחנו בודקים כיצד אנחנו מייצגים את הנכסים האלו . כיצד הם נותנים מענה לשאיפות שלו, כיצד הוא מייצג אותם בצורה הטובה ביותר, וכיצד זה מבדל אותו משאר המועמדים. דוגמאות לנכסים אישיים הם : יכולת חשיבה ומקצועיות, ציונים גבוהים, ניסיון כלשהו בתחום , תכונות משמעותיות כמו יכולת ניהול מוכחת .. אנחנו בודקים מה מתוך זה מתאים למשרה המבוקשת כיצד ניתן להביא את הנכסים לידי ביטוי בכל מפגש בנושא עבודה.

  • בניית תוכנית אישית למימוש חזון הקריירה – ועכשיו מצוידים בכל הכלים, זה הזמן להיכנס למשטר האימונים המלא למציאת העבודה המבוקשת. במשטר זה היעד הוא לתרגל שוב ושוב את יכולת ההצגה האישית שלנו ( מקורות החיים ועד הראיון ) ולהגדיל את הסיכוי להתקבל לתפקיד שמחכה לנו. אנחנו מלווים את המתאמן שלנו בשלב הזה עד שהוא מגיע ליעדו. כולנו מכירים את הנתיבים השונים לחיפוש עבודה- עיתון, אינטרנט, חברות השמה, פנייה ישירה לארגונים רלוונטיים ושימוש ברשת הקשרים החברתיים שלנו. הסדר אינו אקראי ומייצג את הסיכוי האמיתי למצוא עבודה בדרך זאת. לעיתים אנחנו מייעצים לפנות בסדר הזה אל מקומות שהסיכוי או הרצון להתקבל נמוך מראש. המטרה היא להתראיין ב- "יבש" ולתרגל הצגה עצמית נכונה- לדוגמא אחד מהמתאמנים שלנו ניגש לראיון עבודה וידע שעליו להבליט את כישורי הניהול שלו אותם רכש בצבא כקצין. עוצמת התגובה והתעניינות שגילו בניסיונו הניהולי הפתיעו אותו והוא למד לייצג אותם בצורה הרבה יותר אפקטיבית.

אנחנו מקווים שהצלחנו להמחיש במאמר בקצרה את השלבים המשמעותיים בתהליך המעבר מעולם האקדמיה לשוק העבודה. השלב הכי חשוב מבחינתנו כמו בכל אימון היא הגדרה ברורה של השאיפות האישיות. החשיבה הראשונית הזו תשמור על הבוגר הטרי מלהיקלע למשרה אקראית , ותוביל אותו בבטחה לפיתוח קריירה התואמת את כישוריו ויכולותיו להגשמה אישית.

בהצלחה

יריב אליאב: מנכ"ל מכון חוויה והדרכה, M.A.פסיכולוגיה ארגונית ומאמן עסקי מוסמך, מנהל קורסים להכשרת מאמנים, ועוסק באימון קבוצתי ופרטני מתוך גישה של העצמה מתמדת של הקיים בפרט ובארגון.

www.hnh.co.il

 

   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודי תעודה מטפלת פיתוח אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net