מאמרים
גיוס עובדים
זכויות עובדים
חיפוש עבודה
חשיבה חיובית
יומנו של מובטל
יזמות
כספים ופיננסים
מבחן גרפולוגי
מנהיגות
מקום עבודה
ניהול עובדים
עבודה בחו"ל
קורות חיים
קריירה
ראיונות עבודה
תורה פרנסה ויהדות
פרסום
   כיצד לעבור ראיון עבודה?
לחץ להגדלה
ההכנה העיקרית שעוזרת להתמודד מול המראיין זו הכרת התפקיד אליו אתה מגיע. יש להכין את עצמך היטב בבית לכך...

מאת: נתי גליק
פורסם: 30/04/07 23:30

כיצד לעבור ראיון

כיצד לעבור ראיון / מבחן

 

ההכנה העיקרית שעוזרת להתמודד מול המראיין זו הכרת התפקיד אליו אתה מגיע. יש להכין את עצמך היטב בבית לכך.

הכנה בבית ראשונה

נסה להביא את עצמך למצב שבו תאמין ביכולות שלך הכלליות וביכולות שלך לעשות את העבודה אליה אתה הולך לראיון בצורה הטובה ביותר. חשוב שתשכנע את עצמך שאתה מתאים לתפקיד. אחר כך יהיה לך מאוד לתת את כל כולך בראיון.

הכנה נוספת בבית

למד את התפקיד. נסה לשער השערות ולהכין את עצמך כמה שאפשר לגבי מה דרוש מהמועמד בתפקיד הספציפי. כשתבוא לראיון תוכל ולספר מי אתה ואת כל היכולות החיוביות שלך ביחס לתפקיד המוצע. לא כדאי כמובן להגזים ולהפריז אלא לדבר אמת.  

התמודדות עם השאלה- מה התכונות החיוביות שליליות שלך

השאלה הזו נשאלת למעשה כדי להתאים את התכונות הדרושות מאדם במשרה ספציפית לתכונות של המועמד. יש להבין קודם כל שתכונה יכולה להיראות לאדם א' שלילית ולאחרת חיובית. זה הכל תלוי בהתאמה של האדם לתכונה הנדרשת במשרה.

דוגמא1.:

"יס מן" היא תכונה שלילית אם נדרשת במשרה תכונה של מעוף והובלה.

"יס מן" היא תכונה חיובית אם יש מנהל שדרוש לו עובד שיבצע עבודה בלי לשאול יותר מדי שאלות וויכוחים.

דוגמא 2:

"סוליסט" היא תכונה שלילית אם נדרשת עבודה בצוות.

"סוליסט" היא תכונה חיובית אם נדרש "מנהל תחום" שעובד עצמאית ודרוש שיקבל החלטות בצורה עצמאית ללא הליכה לאנשים אחרים ו/או למנהל שמעליו.

אם תבוא מהבית עם "רשימת מכולת" של תכונות שליליות וחיוביות, סביר להניח שתיכשל במקרים רבים. למד להכיר את המשרה שמולך ואת המרואיין לפני שאתה עונה. מנגד - אם לא תגיד אמת - אתה עלול להיכשל בסתירות פנימיות או ששפת הגוף שלך תשדר ששיקרת.

יש הבדל בין לשקר לבין להגיד רק את הדברים שרוצים לשמוע ממך.

דוגמא 3:

האם "צורך במישוב" היא תכונה שלילית או חיובית? ( מישוב =מהמילה משוב, כלומר צורך אישי לקבל פידבקים חיוביים מהמנהל כדי לתת תפוקה מכסימלית.

שוב- תכונה שלילת היא דבר סובייקטיבי.  אתה רואה בכך תכונה שלילית אם בעבודתך הקודמת היה לך מנהל שלא כל כך נתן משובים חיוביים דבר שהפריע לך כנראה וגרם לערעור מערכת יחסים של עובד/ מנהל. אך מה קורה אם המנהל חדש הוא מסוג האנשים החמים שנותן לעובדיו יחס חם. שמסביר פנים כשהוא מרוצה. שאומר כל הכבוד על עבודה יפה. מה אז? אז סביר להניח שהתכונה השלילית כביכול תראה לך חיובית כי הקשר שלך עם המנהל לא רק שלא יתערער אלא יתחזק. את תהיה מוכן לעבוד קשה ולתת הרבה. אז התכונה תחשב בענייך ובעיני המנהל שלך חיובית.

מישוב לכן זו תכונה ממש שלילית שהזיקה לך אם ישב מולך המנהל בעתיד שאינו אדם חם.  במקרה כזה המנע מלהגיד זאת כתכונה שלילית. זו תכונה שלילית בעינייך שממש לא הזיקה לך אם ישב מול מנהל חם שיודע שהוא צריך להחמיא מידי פעם כדי לשפר מערכת יחסי מנהל/ עובד כדי לקבל תפוקה מכסימלית.

 

אז מה המתכון להצליח לענות על השאלה לגבי תכונות שליליות וחיוביות כמו שצריך?

א.       בהתחלת הראיון נסה להוביל את המראיין לספר על המשרה ועל תכונות המועמד שהוא מחפש. מראיין בד"כ יענה ויפרט על מהות המשרה ואפשר לכוונו לכיוון - מה הוא צריך מעובד שלו במשרה זו.

ב.       תמיד, אבל תמיד לענות אמת.

ג.        במהלך כל הראיון "בשל" בראשך את הפרופיל והתכונות שלדעתך נדרש מהמועמד לאור מה ששמעת מהמראיין.

ד.       כשאתה מגיע לשאלת התכונות החיוביות והשליליות:  פרט תכונות חיוביות שמתאימות למשרה לפי הפרופיל ש"בישלת" בראשך. פרט תכונות שליליות שבמקומות אחרים יכולים להתפרש כשליליות (שהרי הכל עניין של זווית ראייה) אבל יתאימו לפרופיל המקצועי ש"בישלת" בראשך.

זה לא מדע מדויק. אל תשכח שבסך הכל מנסים להתאים אדם למשרה ולתכונות שנדרשות מהאדם במשרה הפוטנציאלית. זו נקודת המוצא שלך, לא רק לגבי התכונות שאתה מפרט על עצמך, אלא לגבי מהות כל הראיון וכל השאלות שיכולות להישאל.

ולגבי עוד כמה שאלות שיכולות להישאל

איך את/ה מתמודד/ת במצבי לחץ? מדוע עזבת את עבודתך הקודמת ? איפה את/ה רואה את עצמך בעוד X שנים ?  עם איזה טיפוסים קשה לך להתמודד בעבודה ? ועוד.

לא משנה איזו שאלה אתה נשאל, כל עוד אתה אומר אמת, האמת עוברת הכי טוב. נכון שלא כדאי להגיד את כל האמת אלא את האמת שנראה לך באותו רגע מתאימה מהניתוח של מה המראיין מצפה לשמוע (איזה אדם הוא מחפש בהמשך למה שהוא סיפר לך על התפקיד והאדם הדרוש) וממה שניתחת בבית כשחשבת מה האדם שמתאים לתפקיד המוצע.

אם תתחיל להתפתל בתשובות לא אמיתיות שאינן אתה ממש, שפת הגוף שלך תשדר את זה ואתה לא תצליח בראיון.

עוד הצעה:

אחת הסיבות העיקריות לעיתים לא מצלחים להתחבר לראיון ולמראיין היא שאתה ב"מוד" של לשדר "אני ואני ואני". זה הגיוני שזה יקרה כי אתה רוצה לתת הכל ולהעביר כמה אתה טוב. אולם הגעתי למסקנה שדווקא זה עובר פחות טוב. שחרר את עצמך. שדרי יותר רוגע. את לא חייבת להוציא רק את האני אני ואני. את יכולה להוציא רק 70% ממנו. ואז ב- 30% האחרים תוכלי להקשיב יותר, ללמוד את המראיין והמקום. ויש כאן הפוך על הפוך. כי דווקא בגלל שתוציא טיפ טיפה פחות בעצמך, תוכלי להקשיב ללמוד ולענות טוב יותר עוד בראותו רגע. את תתחברי טוב יותר למראיין ותוכלי את רוב הסקת המסקנות לעשות מולו ולשפר תוך כדי תנועה של הראיון. והרוגע- ישדר דווקא את "האני" מבפנים שלך.

לא תמיד כדאי להגיד הכל יש לפעמים התנהגות ויזואלית של רוגע שמעבירה מסר על מי אתה מבלי שתצטרך להגיד את זה. בפרוש אין זה אומר שכוונתי שיש לשתוק. אולם יש לעשות הכל בצורה מאוזנת ועניינית.

   תגובות  (2) הוספת תגובה
1.
להלהל 
יוסי,נהריה (01/09/2008)
2.
תודה רבה 
ס (03/08/2009)
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודי תעודה מטפלת פיתוח אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net