מאמרים
גיוס עובדים
זכויות עובדים
חיפוש עבודה
חשיבה חיובית
יומנו של מובטל
יזמות
כספים ופיננסים
מבחן גרפולוגי
מנהיגות
מקום עבודה
ניהול עובדים
עבודה בחו"ל
קורות חיים
קריירה
ראיונות עבודה
תורה פרנסה ויהדות
פרסום
   חשיבה המצאתית
לחץ להגדלה
מאז שהאדם הקדמון ייצר לעצמו את כלי הנשק הראשונים מאבן, עוסקים בני אדם במלאכת ההשחזה. אז מה כבר יש לחדש בתחום? ובכן, מסתבר שדי הרבה. מפעל מוצרי השחזה ישראלי בשם גמל-שריד הגה, פיתח וייצר בהצלחה המצאה חדשה בשם לובריליין (lubrilineth) שעוררה וממשיכה למשוך תשומת לב רבה בעולם...

מאת: חברת SIT
פורסם: 02/05/07 00:47

משחיזים את המוח

 

משחיזים את המוח חשיבה המצאתית

 

 

כיצד הופך מוצר, בתוך שבועות ספורים, מרעיון חסר תועלת

לכאורה, לפטנט עולמי בתחום ההשחזה?

 

מאז שהאדם הקדמון ייצר לעצמו את כלי הנשק הראשונים מאבן, עוסקים בני אדם במלאכת ההשחזה. אז מה כבר יש לחדש בתחום? ובכן, מסתבר שדי הרבה. מפעל מוצרי השחזה ישראלי בשם גמל-שריד הגה, פיתח וייצר בהצלחה המצאה חדשה בשם לובריליין (lubrilineth) שעוררה וממשיכה למשוך תשומת לב רבה בעולם.

 

ה"גמל" צמא לרעיונות חדשים

מפעל גמל-שריד מייצר דיסקים להשחזה. תעשייה זו מתאפיינת בשמרנות ועד לשנים האחרונות, עיקר החידושים הקשורים לשיפורים טכנולוגיים, הוצגו על ידי חברות ענק השולטות בשוק העולמי. לפני כשלוש שנים, הגיעו אמנון שחם מנהל גמל-שריד וצוותו, להחלטה

להמציא מוצר חדש.

 

להחלטה זו היה עיתוי נועז לכאורה - דווקא בתקופה של מיתון, חוששים בדרך כלל להשקיע בעתיד ונוטים להתמקד בשימור הקיים! ההחלטה להשקיע בהמצאת מוצר חדש לכן אינה קלה אולי, אך היא עקבית עם תיאוריות כלכליות המצביעות על החשיבות של הצגת מוצרים חדשים דווקא בתקופות כאלו.

 

בפעילות מאורגנת בתמיכת משרד התמ"ס (פרויקט "ניצוץ") וחברת - SIT חשיבה המצאתית שיטתית, התארגן צוות של בכירי המפעל, אשר הקדישו 20 שעות מזמנם לחיפוש אחר הזדמנויות חדשות. 20 שעות אלו הולידו כ- 70 רעיונות למוצרים חדשים, מתוכם בין 20 ל 30 רעיונות שהוערכו כישימים טכנולוגית, ומתוכם כ - 10 רעיונות שהוערכו ככלכליים במיוחד. כתוצאה, הוכנסו 7 רעיונות לתהליך של פיתוח. את סיפורו של המוצר הראשון שנהגה בפרוייקט והוצג לשוק, נספר כאן.

 

 

מסתבר, שדיסק לא חייב להיות קשיח

עד לפרויקט הרעיונאות שנערך עם צוות גמל-שריד, נע עולם המשחיזים במשך עשרות שנים בין שני קטבים, תוך חיפוש אחר פשרה בין שתי דרישות מנוגדות: אם רוצים להוריד חומר רב בזמן קצר יש צורך במשחיז רך, אך אז נאלצים "לשלם" בעובדה שהוא יתכלה מהר. מאידך, אם רוצים דיסק שיתכלה לאט, משתמשים במשחיז קשה, אך אז התשלום הוא בפעולת השחזה האורכת זמן רב יותר. מסתבר, כי במקום בו יש אילוצים, טמונים גם פתרונות המתגברים על הניגוד בין שתי הדרישות, ואף מקיימים את שתיהן - אלו הם הפתרונות ההמצאתיים.

 

הרעיון של צוות גמל- שריד היה לייצר דיסק שכולל רצועת חומר בעל תכונות שונות מיתר הדיסק; הרצועה ממוקמת על קוטרה של דסקית ההשחזה, והיא עשויה מחומר רך יותר ומחומרי סיכוך שאינם נמצאים ביתר אזורי הדסקית. החומר הרך משחרר את המאמצים הנגרמים בעת  השחזה וגם מסייע להורדת הטמפרטורה תוך כדי התהליך. תודות לאינטראקציה בין רצועת החומר המיוחדת ושאר הדיסק, מאפשרת המשחזת החדשנית של גמל שריד שיפור ניכר ביעילות ההשחזה והארכת אורך חיי הדיסק בכ- 30%.

 

 

ממציאים את גלגל ההשחזה מחדש באמצעות "איחוד"

מאחורי הרעיון הפשוט אך המבריק של גמל-שריד, ניצבת אחת מתבניות החשיבה של שיטת ,SIT הקרויה "איחוד" ומוגדרת כ"ביטול אחד ממרכיבי המוצר, ושימוש במרכיב אחר של המוצר או הסביבה לביצוע התפקיד שמילא המרכיב המוחסר". נשמע מסובך? לא בהכרח. נסביר בהרחבה מהי תבנית האיחוד וכיצד נעזרים בה כדי להגיע למוצרים חדשים וחדשניים ולפתור בעיות בתחומים שונים הרלוונטיים לעולם העסקים.

 

במקרה שלפנינו, כאשר הפעיל צוות גמל-שריד את תבנית האיחוד על הדיסק ה'מסורתי' שלו, הועלתה השאלה - האם וכיצד ניתן לשלב בתוך המוצר הקיים חומר סיכה, אשר עד אז היווה חלק שולי יחסית מסביבת הייצור של המוצר. תחילה נראה הרעיון חסר משמעות ואף עורר התנגדות בשל הרצון לחסוך בחומר הסיכה ולמחזרו. אך משתתפי הפרויקט עקבו אחר אחד העקרונות הבסיסיים והחשובים ביותר של שיטת SIT  - עיקרון ה- FFF  (Function Follows Form) (* הסבר העיקרון -  בהמשך). הם דחו את בדיקת התועלות הפוטנציאליות לשלב מאוחר יותר. אכן, הסתבר כי ניתן לשלב כמות קטנה מחומר הסיכה בתוך דיסק ההשחזה, ובכך ליצור כאמור תועלת כפולה - שיפור איכות ההשחזה והארכת חיי המוצר.

 

 

הלובריליין כובש את העולם

מרגע שהובן הערך הרב הגלום ברצועת החומר הרך, חלפו דקות ספורות עד שגיבש צוות גמל-שריד פתרון פשוט יחסית, כדי שניתן יהיה להסב את התהליכים הקיימים במפעל לייצור המוצר החדש. אב טיפוס של המוצר נוצר כבר במהלך ששת השבועות של פרויקט הרעיונאות, וסקר הפטנטים שנערך מיד לאחר מכן, גילה כי למעשה, הרעיון לא הוצע מעולם. המוצר החדש שזכה לשם "לובריליין" הוצג לשוק ותוך חודשים ספורים, ללא פרסום או יחסי ציבור, נבנה לו ביקוש הגדול מיכולת המפעל לייצרו.

 

ארבעה חודשים לאחר תחילת הפרויקט, כבר הוצג הלוברילין (המוגן בהגשת פטנט) בתערוכת ענק בקלן, בהשתתפות כל החברות השולטות בשוק, ועורר התעניינות עצומה. תוך ימים ספורים הוטס מדען ראשי של אחת החברות הגדולות ללמוד מקרוב את המוצר ולשאת ולתת עם גמל-שריד על רכישת זכויות ייצור ושיווק המשחזות של גמל-שריד. כל זאת משום שהתפיסה הפשוטה והחדשנית ניתנת ליישום כמעט בכל הדיסקים הנמצאים היום בשימוש, ובכך ניתן לשפר את ביצועיהם באופן משמעותי.

 

מתוך הערכה להברקה ולביצוע של גמל-שריד החלו חברות שונות בעולם לרכוש מוצרים מכלל קו המוצרים של המפעל והמוצר החדש יצר מינוף לקו המוצרים כולו. בהמשך הצטרפו לקו המוצרים של גמל-שריד, ארבעה מוצרים נוספים אשר נולדו באותו פרויקט רעיונאות, וסייעו גם הם לחיזוק מעמדו של המפעל כמוביל בתחומו, ולגידול שנתי של 20-30% בתוצרתו (מתוכה 70% לייצוא).

 

עקרון ה -  - FFFלהסתכל על הקנקן, כדי להבין מה כדאי שיהיה בו

 

סבון, צף או שוקע?

תקלה בקו הייצור של חברת הסבונים הנודעת 'אייבורי', יצרה סבוני רחצה מזן חדש.

הסבונים נראו זהים בדיוק לאחיהם הרגילים, אך נבדלו מהם בתכונה אחת שולית לכאורה: אויר שחדר לחומר ממנו עשויים הסבונים, גרם להם להיות קלים יותר ולכן לצוף. הסתבר שלסבונים החדשים נוצר ביקוש גדול, היות וכאשר החליקו מידי הרוחצים, צפו מיד על פני המים באמבטיה וניתן היה למצוא אותם בקלות רבה. כך הפכה תקלה בלתי מכוונת לסיפור הצלחה, או במילים אחרות כך הפכה 'צורה' אשר נוצרה בטעות, למוצר משופר בעל תפקוד חדש וקהל יעד.

 

סיפור קצר זה ממחיש היטב מסלול שמאפיין המצאות רבות, ומכונה בשפה המקצועית: 

Function Follows Form 

מתחילים מהצורה  (Form) וממנה עוברים אל התועלת (Function).

 

דרך החשיבה המקובלת מלמדת אותנו כבר בגיל צעיר, שלתוכן ולמהות מקום חשוב הרבה יותר מלצורה. פתגם כמו 'אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו', נועד לכוון אותנו תמיד אל העיקר ולא אל הטפל, להימנע מלעסוק בצורה החיצונית הנתפסת כשטחית וכשולית. שיטת SIT אינה מטיפה חלילה לעיסוק בלעדי בצורה החיצונית, אך היא מערערת את הסדר בו אנו רגילים לחשוב.

 

אחד מעקרונותיה המרכזיים של שיטת SIT שהושאל מהחוקר פינקה (Finke) הוא:

 

p          Function Follows Form (או בקיצור: FFF). עקרון זה אומר בתרגום חופשי שכדאי לחשוב על התועלת או התפקוד של מוצר או מערכת כאשר הצורה שלהם כבר מוגדרת. בתהליך פיתוח מוצרים חדשים, למשל, מסתבר כי לאנשים קל יותר להעלות רעיונות לשימושים חדשניים לצורה נתונה, מאשר להמציא צורות שיענו לצרכים מוכרים.

 

המצב הקיים - ידידו הטוב ביותר של האדם החדשן

החשיבה השיווקית המסורתית, הרגילה אותנו לבדוק מהי התועלת הרצויה לאיזה קהל מטרה, ואז לנסות ולמצוא פתרון שיספק את הצורך. כלומר, עד עתה התרגלנו לחשוב דווקא מה'לא מוכר' (צרכים עתידיים), אל המוצר שעשוי לספק אותם. SIT יוצרת היפוך בתהליך החשיבה - השיטה מציעה להתחיל דווקא במצב קיים מוכר (מוצר, בעיה וכד'), ולעבור ממנו למצב חדש פחות מוכר, הבוחן תועלת, קהל מטרה או היתכנות טכנולוגית. הרציונל להיפוך זה הוא שבמקרים רבים ניתן לנצל את המידע הגלום במוצר הקיים (מידע שבדרך כלל אינו מנוצל), כדי ליצור  form - קונפיגורציה של מוצר חדש, ורק אז למצוא עבורה תועלת וקהל מטרה. למעשה, טוענת שיטת SIT צורת החשיבה האינסטינקטיבית אותה למדנו להדחיק, היא דווקא לראות צורה ולשייך לה את התועלת המתאימה.

 

מוצר וירטואלי - אפשר? כדאי?

באמצעות תבניות חשיבה, מאפשרת שיטת SIT ליצור את אותן גרסאות ראשוניות של מוצרים, הקרויות בז'רגון השיטה 'מוצרים וירטואליים'. כהמשך התהליך המחשבתי המובנה, נבדקות או מאותרות התועלות של אותם מוצרים וירטואליים, במטרה לבדוק האם אפשר וכדאי להוציא אותם מהכוח אל הפועל.

 

p          האם למשל יהיו קונים למכונית שכל חלק בה צבוע בצבע אחר? כנראה שבחברת 'פולקסווגן' החליטו שהתשובה היא חיובית - אפשר וכדאי לייצר דגם מוזר כזה. מכונית ה'פולו ארקלינו' יוצרה בתחילה כגימיק וזכתה לביקוש מפתיע על ידי קונים שאהבו את העיצוב הייחודי והבלתי שגרתי.

p          האם אפשר וכדאי לייצר כסא ללא רגליים? מסתבר שאפשר בהחלט, ואף כדאי לטובת היושבים על חוף הים.

p          האם אפשר וכדאי לייצר טייפ קטן המצויד באוזניות אותו אפשר לקחת לכל מקום? היום, כשמכשירי ה'ווקמן' וה'דיסקמן' נפוצים כל כך התשובה לשאלה נראית מובנת מאליו, אך גם ה'ווקמן' החל את דרכו כמוצר וירטואלי שאף אחד לא שיער עד כמה יצליח בשוק.

 

 

תהליך העבודה אותו מכתיב עקרון ה - FFF

א. מתחיל במצב קיים כלשהו (למשל מוצר קיים של חברה המעוניינת להוסיף מוצרים חדשניים לקו המוצרים שלה),

ב. עובר דרך הפעלת תבניות חשיבה על המוצר הקיים ויצירת מוצר וירטואלי חדש,

ג. ממשיך בבחינת כדאיותו לשוק של המוצר החדש,

ד. ומסתיים בשלב סופי של התאמות ואפשרויות טכנולוגיות שנועדו להפוך את המוצר מווירטואלי לממשי.

 

המעבר משלב ה - Form  (המוצר הווירטואלי) לשלב איתור ה - Function מתרחש כאשר החברה שואלת את עצמה שתי שאלות חשובות:

  • כדאי?  -  האם ייצור המוצר ישתלם כלכלית או במילים אחרות מיהו קהל היעד של המוצר.

  • אפשר?  - האם אפשר טכנית לייצר את המוצר?

מתן המענה לשתי השאלות מגדיר את תפקודו של המוצר הווירטואלי ובמידה ושתי התשובות חיוביות, הופך את המוצר הווירטואלי למוצר חדש שסיכוייו לעלות על המדפים נראים לא רעים.

 

 

מתרגלים FFF

עקרון ה - FFF משנה את דרכי החשיבה המקובלות ועלול להיתקל לעיתים במחסומים פנימיים הנובעים מההרגל לחשוב קודם כל על צרכי הלקוח ורק אחר כך כיצד ניתן לספק להם מענה.

יחד עם זאת כמה מוצרים חכמים לא נוצרו מתוך ראיית צרכי הלקוח אלא מהמצאה של החברה כשהלקוח עדיין לא היה מודע לאפשרויות לקבל שירות או מוצר חדש זה.

 

כדי לתרגל את עקרון ה - FFF גם ללא הפעלת תבניות החשיבה של שיטת SIT אפשר לבחור מוצר קיים כלשהו (שולחן, כסא, אבטיח, שעון, מחשב, נעליים, מכונת כביסה, מכונית, דיסק, שרות 144 ועוד כיד הדמיון הטובה), לחשוב כיצד ניתן לשנות אותו או ליצור ממנו "מוצר וירטואלי" כזה או אחר, ואז לנסות למצוא ל'קנקן' החדש שנולד מילויים וקהלי יעד שונים ומשונים.

 

 

 

בהצלחה!

מאת: חברת SIT  - חשיבה המצאתית שיטתית,

פורסם באתר: מנהיגים ברשת www.leadersnet.co.il

 

 

 

   תגובות  (1) הוספת תגובה
1.
דעה על המאמר 
omer,omermsnm@netvisdion.net.il,באר שבע (27/01/2008)
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודי תעודה מטפלת פיתוח אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net