לימודים
Skip Navigation Links.
פרסום
   עייפות אחרי ארוחת הצהריים
לחץ להגדלה
אכלת צהריים כי היית רעב, מאוד רעב- "אכלת אותה!" נפלה עליך העייפות, אם לא תאכל תמשיך להיות רעב וגם עייף, כי לא אכלת אותה. אז מה עושים? אוכלים או "אוכלים אותה"?

מאת: דפנה לוי
פורסם: 03/03/09 02:31

 

עייפות אחרי ארוחת הצהריים

 

כולנו מכירים את התופעה של הרצון העז לשינה מייד אחרי ארוחת הצהריים הדשנה בעבודה...

דפנה לוי – מדריכת כושר ובריאות ויועצת תזונה מסבירה ומפענחת את התעלומה שבסופה, תדעו אם לאכול צהרים או "לאכול אותה".

 

בדרכי לפגישתי השבועית עם המנכ"ל, שהיה אמיץ ובמקום לשתות עוד מיץ ולאכול עוד ג'אנק פוד ופאסט פוד, לקח אחריות על בריאותו והחליט "הפעם זה פור גוד!", תפס אותי מנהל משאבי האנוש ואמר לי " זו באמת תעלומה ספק שערוריה, כל העובדים אחרי ארוחת הצהרים רוצים לחטוף תנומה, שכחו מהעבודה והמטלות, מהדוחות וההדפסות... נראה לי שצריך להקים ועדת חקירה ולשלוח למעבדה דגימות מזון של הקייטרינג הזה, יש פה בטוח איזה סם או תבלין שכזה, מרדים את העובד בין אם שמן הוא או רזה", נדהמת מהגילוי המרעיש ומהכוונה הנחושה לפתוח בחקירה מילמלתי שאבדוק את הסוגיה.

בדרך לחדרו של המנכעברתי אצל איילת מנהלת החשבונות, שאנחנו קצת חברות, היא הסתכלה עלי מבעד למסך המחשב בעין אחת! (חצי בכל צד) סגרתי את הדלת ואני מהורהרת.  האמנם תבלין שנ"צ (שנת צהרים) ?

עד שיגיעו התוצאות ממעבדת החקירה אני הולכת לפגישה ורואה מה יעלה או בתקווה ירד אצל מנכ"ל החברה.

לאחר כשעה אני חוזרת לחדר משאבי אנוש, המנכ"ל נגמל מהיאוש כי הצליח לרדת באחוזי שומן ולהעלות מסת שריר תוך תזונה נכונה, אימון גופני, והמון המון תבונה. "יש לי פתרון לתעלומת התבלין המרדים " אני מצהירה ומסבירה:

  1. אתה קם בבוקר לאחר אי אילו שעות שינה, שבהן הגוף השתמש בגליקוגן (סוכר הגוף כחומר תשמורת בשרירים ובכבד), למטרות בניה תפעול ותחזוקה של הגוף.

  2. הגוף רוצה לאכול כדי למלא את המאגרים ואתה מה עושה? קם בבוקר קפה שותה.  אם תוסיף איזו פרוסת לחם מלא עם גבינה קוטג' או ביצה,  החסר יתמלא והחיוך יעלה.

  3. חלק גדול מהלחץ שאנו נמצאים בו בבוקר הוא משום שלא אכלנו, דבר המוסיף לחץ לגוף שחייב לעמוד בלוח זמנים של יציאה מהבית כשכל הילדים מסודרים, הבגדים מגוהצים והפלאפונים בכיסים.

  4. אפקט הלחץ המצטבר, שמתחיל עם חוסר אוכל מזין בבוקר וממשיך עם סידורי היציאה, ונתקל בפקקי תנועה, בנהיגה לא זהירה, במחסור במקומות חניה וממשיך כשמגיעים לעבודה, עם כל המטלות הישיבות והדוחות, רק מגרה את הגוף להפריש קורטיזול (הורמון הלחץ העיקרי) שבשרשרת של תהליכים גורם לפירוק עוד סוכרים מהמאגרים המדולדלים בשעת בוקר כה מוקדמת וכה עמוסת אירועים, שאם לא היה מדובר בגוף שלנו אלא בחבורת עובדים שפויים, הם מזמן היו עושים שביתה, שוברים את הכלים ולא משחקים.

  5. אך כשמדובר בגוף שלך עד כמה אתה נכון ללמוד ולהקשיב? לשדרג את איכות החיים ע"י תזונה ספורט ומחשבה רגועה? זה נשמע כל כך קשה ומסובך "את חיה בסרט" אומרים לי בהרצאות , מי חולם על סנדביץ' עם גבינה בבוקר ? ואני אומרת זו תחנת התדלוק שלך. לא תיסע בלי שמן כי ילך לך ראש מנוע שעולה כמה אלפי שקלים, אבל כן תצא לעבודה בלי פרוסה כי אתה לא יודע כמה זה עולה לך...

  6. כשאתה מגיע לעבודה, בין פגישה לפגישה שותה מיץ קפה תה ועוגיות. הרבה מדי פחמימות ריקות, שאולי מבחינה קלורית נספרות אף יותר מארוחה קלה ובריאה, ומבחינה בריאותית עושות נזק על נקלה. פחמימות ריקות (סוכר לבן וקמח לבן ) בתוספת שוקולד ומרגרינה אילו המרכיבים של העוגיה / עוגה / קוראסון , רק מזיקים הם גזלנים.

  7. כדי לספוג את כל הג'אנק הלבלב מפריש את ההורמון אינסולין שמכניס את הסוכר לתאי השריר השומן ועוד, שימוש יתר במנגנון הפרשת האינסולין גורר שחיקה של תאי הלבלב, ייצור אינסולין לא אפקטיבי ופחות מדי אינסולין, תנגודת תאים לאינסולין נוצרת והתוצאה המרה היא הסכרת המתוקה diabetis mellitus   . יחד עם זאת הסוכר נכנס לתאים ורמתו בדם ירדה וזו סיבה מספיק טובה עבורו לדרוש עוד עוגיה.

  8. עד ארוחת הצהרים הגוף אותת לך על מצוקתו ע"י רעב, חולשה, חוסר מוטיבציה, עצבנות וחסר סבלנות, פתאום מצאת את עצמך צועק על המזכירה, והיא לא אשמה, זה אתה שלא אכלת...הגוף זועק את זעקת המזונות ומעלה לך זיכרונות של חגים ושבתות, ומשתמש בכל התכסיסים כדי לדאוג לקיומו.

  9. בשעה 13.00 באה הגאולה והנה הישועה: נכנסת למסעדה!

  10. אתה נזכר ברעב, בדמיונות ומתחיל להרגיש את מיצי העיכול גועשים ושוצפים בתוך הקיבה המסכנה ואין לך ברירה אלא למצוא את עצמך יושב ליד צלחת עמוסה לעייפה במיני כל טוב שמיד יעשה כל מה שאפשר על מנת שתרגיש כל כך רע... וזה לא בכוונה.

  11.  לאחר הארוחה באה המכה: הגוף רוצה לפרק כל טיפה, להפיק מהסעודה את המיטב, למיין ולסנן את כל הכמות ועוד בתו תקן של איכות זו עבודת נמלים קשה. וכמו כל גבר ממוצע הגוף מעוניין להתרכז רק באותה מטלה, אך ורק בפירוק המזון ולא מוכן לעשות כלום אחר עד שהמשימה תגמר.

  12.   ולכן ידידי המנהל כשהקיבה בישיבה אין להפריע לעבודתה הקדושה! אין העברת טלפונים וגם לא מחשבה יתרה, אין פעולת שרירי שלד ובעצם נא לשמור על דממה.

 

מהנהן ומסכים עמד מולי החבר ושאל "אז מה עושים דפנה, איך מהתרדמת נמנעים?" זה פשוט וקל אני עונה אוכלים! כל 3 שעות אוכלים כמו תינוק בעריסה. מנגנון הרעב והשובע לא השתנה מימי האדם הקדמון ועד היום, וכמובן שלא השתנה מימי היותך תינוק ועד היום. לגוף האנושי לוקח כ- 3 שעות לפרק ארוחה, למיין, לאחסן ולהשתמש. אם כל 3 שעות תחדש את המלאי חילוף החומרים יגבר, יהיה פחות רעב ופחות לחץ לגוף, רמת הסוכר תישאר בטווח הנורמה והחיוך יעלה לעיתים קרובות, ללא התעצבנויות מיותרות.

גם מה שאוכלים חשוב- להקפיד על מאכלים בריאים: פחמימות מורכבות ומלאות, חלבונים דלי שומן, פירות וירקות, יוגורטים (ללא סוכר) ופריכיות. במקום עוגיות קוראסונים שתיה ממותקת  וארוחת צהרים הררית, לאכול מסודר ומחושב לפי יעוץ אישי הלוקח בחשבון נתונים אישיים, BMI , ופעילות גופנית .

תמיד תהיה עייפות מה לאחר ארוחה עיקרית, שאיפתנו שהעייפות לא תשתק מערכות חשיבה ותנועה, אלא שתהיה קלה וקצרה ומייד נשוב לעבודה.

מדד הכושר הגופני משפיע ביותר בסוגייה שלפנינו, ככל שאנחנו יותר בכושר כך השפעת העייפות על הגוף תהיה פחות משמעותית.

"תודה רבה" אמר ידידי ונכנס לחדרו ממש לידי, "נפגש בשבוע הבא נראה מה העלתה בדיקת המעבדה..."

אם נתקלתם בכזו תופעה אצלכם או אצל חבר אחר מהעבודה, חכו לפני שאתם הולכים למעבדת שינה או מעבדת תבלינים מזיקים, אולי מדובר כאן בשינוי הרגלי אכילה!

 הרגלי אכילה נכונים אפשר ללמוד וליישם לאט לאט, התוצאה תופיע במראה, במצב הרוח בהרגשה כללית טובה והכי חשוב יש לכם בחירה !

 

 

 

עלי דפנה - שילוב מנצח של ספורט ותזונה
הרצאות מרתקות בנושא תזונה וספורט, סדנאות הרזייה ודיאטה, יום בריאות וכייף לקבוצות וארגונים,
אימון אישי בספורט, אימון אישי בהרגלי אכילה, אימון אישי להצלחה בחיים

www.aley-daphna.co.il

 

 

 
   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודים לימודי תעודה קידום אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net