לימודים
Skip Navigation Links.
פרסום
   איך לבחור שותף נכון?
לחץ להגדלה
החלטתם להשיק עסק עם שותף? רוצים להכניס שותף לעסק קיים? כיצד תבחרו את הפרטנר הנכון לשותפות? הנה מספר דברים שכדאי חשוב עליהם בעת בחירת שותף לדרך.

מאת: קורן דור
פורסם: 07/03/10 12:39

איך לבחור שותף נכון


בעוד שיש בינינו כאלה שאוהבים לעבוד לבד ולנהל את העסק בכוחות עצמם, הרי שאחרים מעדיפים להיכנס לשותפות פעילה או שקטה, כדי לחלוק בנטל הכלכלי או במטרה להתפתח ולמנף עוד יותר את ההצלחה.  אולם, כמו בעת בחירת פרטנר זוגי, כך גם בעת בחירת פרטנר עסקי – מה שלא פשוט בכלל בעולם של הכרויות רומנטיות, אינו יותר קל בעולם ההיכרויות המקצועיות. כל בחירה של החצי השני שילווה אותך הלאה מאתגרת ומלאת חששות, ספקות והיסוסים. וכמו בכל מערכת יחסים, גם עם שותפים, יש עליות ומורדות ולכן אלמנט ההתאמה הוא קריטי להצלחת השותפות.

 

 

מה סגנון השותפות שתרצו?


ראשית, יש להחליט האם מדובר בשותף פעיל או שותף סמוי. שותף פעיל הוא מישהו שיחלוק אתכם את העבודה היומיומית בעסק, בין אם תחליטו שבצורה שווה או בחלוקה הוגנת אחרת. שותף סמוי הוא מישהו שהשותפות עימו מתבטאת לרוב בהזרמת מזומנים לעסק, לטובת חלוקה ברווחים או ייעוץ עסקי.

 
לכל סגנון שותפות יש יתרונות וחסרונות, תלוי מה אתם מחפשים: אם העסק הוא עסק קיים, ואתם מכניסים שותף לצורך מימון כלכלי בזמן שאתם סומכים על עצמכם שתוכלו להמשיך לעבוד בהצלחה בכוחות עצמכם - יתכן שאין לכם באמת צורך ממשי בשותף פעיל אלא רק בשותף אסטרטגי. אולם, אם הכנסתם שותף, כי אתם לא מצליחים לעמוד בתפוקה והשיקול היה בעיקר מעשי – מישהו שיחלוק אתכם במסת העבודה ביומיום הרי שבוודאי תעדיפו שותף אקטיבי.


לשתף כדי להצליח בגדול


בעת בחירת שותף, חשוב מאוד לבחון איזו תרומה יביא אתו השותף לעסק. אם מדובר בכסף, הרי שהתמורה כאן היא חומרית, אולם אם הכוונה היא לשלב שותף בפעילות השוטפת של העסק הרי שיש לבחון את התכונות שהוא מביא עמו, שיסייעו לשניכם ביחד למנף את העסק.

 

חשוב להיות מודעים לחולשות שלכם ולהביא שותף שיחזק צדדים חלשים בעסק ובכם. למשל, אם את ביצועיסטית – אולי כדאי שהשותף יהיה איש קריאייטיב או אם אתה אוהב לעבוד בעסק עצמו ולדאוג לפעילות השוטפת ובמהלך הזמן הזנחת את השיווק של העסק, יתכן שהשותף האולטימטיבי עבורך הוא איש שיווק שידאג למערך יחסי הציבור, הפרסום והשיווק של העסק.

 

לפעמים כדאי להביא שותף שמקושר היטב ויוכל להביא לקוחות חדשים לעסק או שהשותף הוא בעל עסק משלים וביחד תוכלו למנף עסק אחד שמציע מגוון שירותים – למשל סטודיו לבניית אתרים שמציע גם שירותי קידום אתרים או בית קפה שמציע גם שירותי קייטרינג או סטודיו לעיצוב פנים שחובר עם אדריכל וביחד מציעים שירותי עיצוב כוללים.


שיקול נוסף הוא לחבור למישהו שמביא מוניטין לעסק ללא מוניטין. אם למשל יחבור אליך שותף ידוע בתחומו, הרי שהעסק יוכל להתחיל מנקודת זינוק טובה יותר כי השותף מביא עמו לא רק ניסיון אלא גם מוניטין.

 

לפני שיוצאים לדרך – חשוב לתאם עמדות

 

השותפות היא אומנם שותפות מקצועית, אך בכל זאת מדובר באדם שנכנס לתוך החיים שלכם ולכן, גם הפן האישי וההתאמה ביניכם היא חשובה. אם למשל החלטתם להקים ביחד עסק משותף, חשוב מאוד שתחלקו את אותה תפיסת עולם או את אותו חזון לגבי העסק המתפתח ותחליטו ביחד מהי האסטרטגיה העסקית, היעדים של העסק, התקציב, שיטות העבודה וכולי.

 

זכרו שבשותפות כל אחד מביא את החוזקות שלו לעסק ולאחר פשרות ומשא מתן, חשוב לגבש עמדה אחידה, כדי שכל אחד ידע מה התפקיד שלו ומה מצופה ממנו. כך תוכלו להתקדם ביחד ולא לחוד. אתם אומנם צריכים מישהו שרואה את הדברים כמוכם, אבל הוא לא חייב להיות העתק מדויק שלכם. להפך, מישהו שיביא פן אחר לעסק וישלים אתכם יכול להיות אפקטיבי יותר לצורך מינוף העסק.

 

מבחן המציאות - תקופת חניכה

חשוב לנסות את השותפות בטרם תצאו לדרך בפרויקט משותף כמקרה מבחן וכ"הרצה" לשותפות ביניכם. בתקופת הניסיון תוכלו לבדוק האם אתם באמת מתפקדים טוב כיחידה אחת וגם תוכלו להכיר אחד את השני: מה היתרונות ומה החסרונות של כל אחד? האם השותף מוכן להתחייב לטווח הארוך? האם הוא מסור? האם אתם עובדים בהרמוניה או שכל אחד מנסה לנהל את השני? מתוך ההתנסות הזו לבדוק האם יש באמת סיכוי לשותפות שלכם.

 

בהצלחה!

 

   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודים לימודי תעודה קידום אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net