לימודים
Skip Navigation Links.
פרסום
   אתם ווינרים או לוזרים?
לחץ להגדלה
אחד הפסיכולוגים המובילים בעולם, פרופ' רוברט סטרנברג מאוניברסיטת ייל, מצטט את ניטשה: "מה שלא יהרוג אותנו, יחשל אותנו" ומספר על חשיבות הכישלונות בהצלחת הקריירה שלו. בזכותם הוא רכש מיומנות של התמדה גם במצבי מצוקה.

מאת: שלמה מי-טל
פורסם: 11/05/07 12:23

אתם ווינרים או לוזרים

 

אתם ווינרים או לוזרים?

 

אחד הפסיכולוגים המובילים בעולם, פרופ' רוברט סטרנברג מאוניברסיטת ייל, מצטט את ניטשה: "מה שלא יהרוג אותנו, יחשל אותנו" ומספר על חשיבות הכישלונות בהצלחת הקריירה שלו.

בזכותם הוא רכש מיומנות של התמדה גם במצבי מצוקה.

 

המילה "ווינר" הפכה לחלק מהשיג ושיח היומיומי שלנו. כמוה גם המילה "לוזר", אם כי הרבה פחות שכיחה. אנו נוטים לחשוב שהעולם מורכב משני שבטים: "ווינרים" ו"לוזרים". הדרך להצלחה תלויה ב"ווינרים" שישקיעו את כספכם, ינהלו את החברה שלכם או אפילו יתקנו את המכונית שלכם.

 

אבל אני חולק על כך, על סמך 40 שנות הניסיון שצברתי בהדרכת מנהלים. אני חושב שהפסד חשוב הרבה יותר מניצחון. ההפסד דומה ליציקת פלדה! נוטלים מתכת לוהטת ומטבילים אותה באמבט של מים קרים כקרח, הזעזוע מקשה את הפלדה בצורה בלתי רגילה.

 

אם לא התנסיתם אי פעם בכישלון ובדחייה ייתכן שתחסר לכם הקשיות של הפלדה שעובדה כהלכה, כדי שתוכלו להחזיק מעמד ולהצליח על אף המכשולים.

 

 p          מייקל ג'ורדן היה שחקן כדורסל די בינוני בתיכון, ובשלב מסוים אף הורחק מנבחרת בית הספר. שחקנים אחרים היו מתייאשים. אבל מייקל התקשח בעקבות הכישלון. הוא החל לתרגל קליעות לסל בעצמו, שעות על גבי שעות בכל יום.

 

לעיתים אני תוהה האם הוא היה קולע את הסל מכריע והיסטורי, ממש בשריקת הסיום של המשחק, בו נבחרתו "השיקגו בולס" זכתה באליפות ה NBA, אלמלא סבל מההשפלה של הרחקה מנבחרת בית הספר התיכון ואילולא רכש בעקבותיה את הקשיחות הנפשית.

 

p          פרופ' רוברט סטרנברג מאוניברסיטת ייל, לשעבר נשיא האגודה הפסיכולוגית האמריקאית, כתב ספרים על יצירתיות, וכיצד יכולה הפסיכולוגיה לסייע לאנשים לרכוש מיומנויות חשובות בחיים. לניסיונו האישי הכישלון תפס מקום חשוב בהצלחה שאליה הגיע בסופו של דבר. הוא היה תלמיד גרוע ונכשל כל הזמן. המורים מתחו עליו ביקורת ללא הרף. בזכות זאת הוא רכש את המיומנות החשובה כל כך של התמדה והחזקת מעמד גם במצבי מצוקה.

 

לימים, כשהיה מלומד והציע תיאוריות שנדחו על ידי עמיתיו, עלה בידו להתמיד ולהחזיק מעמד, ובסופו של דבר היתה ידו על העליונה. אילו היה אז "לוזר" ולא היה לומד כיצד להתמיד לא היה הופך ל"ווינר".

 

מלומדים שהציעו תיאוריות שנתקלו בלגלוג ונדחו, אבל החזיקו מעמד התמידו, ובסופו של דבר תרמו רבות לאנושות.

 

p          אברהם לינקולן היה כנראה גדול נשיאה של ארה"ב, שמר על אחדותה ושם קץ לעבדות. אבל דרכו של לינקולן לנשיאות היתה קשה ומפרכת. הוא נולד למשפחה חקלאית ענייה, נכשל בעסקיו, נכשל בבחירות לבית המחוקקים, הובס פעם אחר פעם בבחירות למשרות שונות.

 

אילולא ניחן בכוח התמדה מול הכישלונות, הוא היה מרים ידיים עוד לפני הבחירות לנשיאות של 1860 ולא היה מתמודד כלל. כוח ההתמדה שירת אותו היטב גם בשעות הקשות של מלחמת האזרחים, כשמדינות הצפון ספגו תחילה תבוסות רבות.

 

אומרים שמשקיעי הון סיכון אמריקאיים מעריכים יזמים ישראלים, שניסו משהו ונכשלו פעם או פעמיים, הרבה יותר מיזמים שנחלו רק הצלחות. ערכם של לקחים הנלמדים מכישלון הוא גבוה הרבה יותר מערכן של ההצלחות.

 

אחת האמירות המצוטטות ביותר של ניטשה היא: "מה שלא יהרוג אותנו, יחשל אותנו". בפעם הבאה שתיכשלו, זיכרו את מייקל ג'ורדן, פרופ' סטרנברג ואת אברהם לינקולן ונסו שנית.

 

 

שלמה מי-טל, המנהל האקדמי של TIM מכון הטכניון לניהול בתל אביב.

   תגובות  (0) הוספת תגובה
 
© Copyright 2007. All Rights Reserved. לימודים לימודי תעודה קידום אתרים מפת אתר Designed by scoopsites.net